سینوزیت و جراحی سینوس

سینوسها حفرات پر از هوا در داخل جمجمه هستند که وظایفی از جمله محافظت از مغز در مقابل ضربات خارجی، سبک کردن جمجمه، بهبود و زیباتر کردن طنین صوت را به عهده دارند.
در صورت انسان ۴ جفت سینوس وجود دارد. هر سینوس توسط مجرایی به حفره بینی راه دارد و ترشحات شفافی به داخل بینی وارد می کند. وظیفه ترشحات پاک کردن سینوسها و بینی از آلودگی ها و مرطوب و نرم کردن بینی و حلق می باشد.
در مواقعی ممکن است سینوسها دچار عفونت شوند که به این حالت سینوزیت گفته می شود. از علائم سینوزیت ترشحات چرکی از بینی، ترشحات پشت حلقی، گرفتگی بینی، احساس سنگینی در صورت و سردرد می باشد. اکثر موارد سینوزیت به درمان دارویی پاسخ داده و برطرف می شود ولی در مواقعی که عفونت به مدت بیش از ۳ ماه طول بکشد و پاسخ مناسب به درمان دارویی حاصل نشود انجام عمل جراحی آندوسکوپی سینوس ضرورت دارد.
از دیگر موارد نیاز به عمل جراحی آندوسکوپی سینوس پولیپوز بینی و سینوس است. پولیپها در اصل توده بافت نرم متشکل ازسلولهای بافت پوششی داخل سینوسها هستند که به دلایلی مانند آلرژی ایجاد شده و به داخل بینی وارد می شوند و موجب انسداد بینی و تنگی راه هوایی و اختلال بویایی می شوند. پولیپها نیز در صورت عدم بر طرف شدن با درمان دارویی نیاز به برداشته شدن از طریق عمل جراحی آندوسکوپی سینوس دارند.

عمل جراحی آندوسکوپی سینوس از راه سوراخهای بینی و بدون نیاز به ایجاد برش اضافی در خارج یا داخل بینی انجام می شود.در این عمل جراح زیر دید مستقیم آندوسکوپی پولیپ ها و انسدادهای مخاطی و استخوانی را برطرف کرده و حفرات سینوسها را از وجود ترشحات چرکی و بافتهای ناسالم پاک می کند.
عمل جراحی با بیهوشی عمومی و یا با بی حسی موضعی همراه با تزریق داروی آرام بخش قابل انجام است. نتیجه عمل معمولا رضایتبخش است ، به منظوربهبود کامل و پیشگیری از عود بیماری ضروری است بیمار پس از عمل داروهای تجویز شده را به دقت استفاده کرده و در فواصل تعیین شده توسط پزشک، برای معاینه مراجعه نماید.