18 May

سینوزیت و جراحی سینوس

سینوزیت و جراحی سینوس : سینوس ها حفرات پر از هوا در داخل جمجمه هستند که وظایفی از جمله محافظت از مغز در مقابل ضربات خارجی، سبک کردن جمجمه، بهبود و زیباتر کردن طنین صوت را به عهده دارند.

در صورت انسان ۴۴ جفت سینوس وجود دارد.

هر سینوس توسط مجرایی به حفره بینی راه دارد و ترشحات شفافی به داخل بینی وارد می کند.

وظیفه ترشحات پاک کردن سینوسها و بینی از آلودگی ها و مرطوب و نرم کردن بینی و حلق می باشد.

در مواقعی ممکن است سینوس ها دچار عفونت شوند که به این حالت سینوزیت گفته می شود.

از علائم سینوزیت ترشحات چرکی از بینی، ترشحات پشت حلقی، گرفتگی بینی، احساس سنگینی در صورت و سردرد می باشد.

نکاتی درباره ی سینوزیت و جراحی سینوس

اکثر موارد سینوزیت به درمان دارویی پاسخ داده و برطرف می شود ولی در مواقعی که عفونت به مدت بیش از ۳ ماه طول بکشد و پاسخ مناسب به درمان دارویی حاصل نشود انجام عمل جراحی آندوسکوپی سینوس ضرورت دارد.

ازدیگر موارد نیاز به عمل جراحی آندوسکوپی سینوس ، پولیپ بینی است.

پولیپ ها در اصل توده بافت نرم متشکل ازسلولهای بافت پوششی داخل سینوسها هستند که به دلایلی مانند آلرژی ایجاد شده و به داخل بینی وارد می شوند و موجب انسداد بینی و تنگی راه هوایی و اختلال بویایی می شوند.

پولیپ ها نیز در صورت عدم بر طرف شدن با درمان دارویی نیاز به برداشته شدن از طریق عمل جراحی آندوسکوپی سینوس دارند.

سینوزیت و جراحی سینوس

عمل جراحی آندوسکوپی سینوس از راه سوراخهای بینی و بدون نیاز به ایجاد برش اضافی در خارج یا داخل بینی انجام می شود.

در این عمل ، جراح متخصص زیر دید مستقیم آندوسکوپی پولیپ ها و انسدادهای مخاطی و استخوانی را برطرف کرده و حفرات سینوسها را از وجود ترشحات چرکی و بافتهای ناسالم پاک می کند.

عمل جراحی با بیهوشی عمومی و یا با بی حسی موضعی همراه با تزریق داروی آرام بخش قابل انجام است.

نتیجه این نوع عمل بینی معمولا  رضایتبخش است ، به منظوربهبود کامل و پیشگیری از عود بیماری ضروری است بیمار پس از عمل درمانی بینی داروهای تجویز شده را به دقت استفاده کرده و در فواصل تعیین شده توسط جراح متخصص بینی ، برای معاینه مراجعه نماید.

دکتر امید ابراهیمی – بورد تخصصی گوش و حلق و بینی

جراحی زیبایی بینی و صورت