جراحی پولیپ بینی

پولیپ بینی ، در حقیقت یک توده نرم می باشد که در مسیر بینی و سینوس ها قرار دارد ؛ این توده ها معمولا به شکل قطره های اشک یا خوشه انگور آویزان هستند ؛ پوليپ بيني عموما ناشی از عفونت های دوره ای ، آلرژی و اختلالات ایمنی خاص یا غیره می باشد ؛ در برخی مواقع ، ممکن است پوليپ بيني بدون هیچ گونه علائمی ظاهر شود و در بعضی از زمان ها ، می تواند مسیر های بینی را مسدود و مشکلاتی ؛ مانند اختلالات تنفسی، اختلال در حس بویایی، عفونت های مکرر و غیره ایجاد کند.

پوليپ بيني می تواند در همه افراد ایجاد شود ، اما در افراد میانسال این امر شایع تر است.

پولیپ بینی

چه گروه هایی شانس ابتلای بیشتری به پولیپ بینی دارند؟

ریسک خطر ابتلا به پوليپ بيني در کودکان مبتلا به اختلالات تنفسی، سینوزیت مزمن، آسم و بیماری زکام بیشتر از سایر کودکان است. همچنین ابتلا به پولیپ بینی در افراد میانسال بالای 40 سال و خانم ها شیوع بیشتری دارد.

راه های جلوگیری از عود مجدد پوليپ بيني

1. از قرار گرفتن در معرض عوامل محرک بینی و آلرژی زا پرهیز کنید.
  2. برای پیشگیری از التهاب و انسداد راه تنفسی و مرطوب نگه داشتن آن فضای محیط زندگی خود را مرطوب نگه دارید.
  3. برای پاک سازی بینی از محرک ها و عوامل آلرژی زا و بهبود جریان مخاطی، به کمک سرم های شستشو یا آب نمک بینی را شستشو دهید.
  4. دستورالعمل های مراقبت بعد از جراحی را به صورت کامل رعایت کنید و در صورت عود مجدد پولیپ با جراح مشورت نمایید.

درمان پوليپ بيني

در صورتی که اندازه پولیپ بینی ، به حدی باشد که باعث مسدود شدن راه تنفسی گردد ، تنها راه برطرف کردن آن عمل جراحی می باشد ؛ البته برای درمان پوليپ بيني ، راه های دیگری ؛ همچون مصرف داروهای گیاهی و شیمیایی ، درمان با لیزر و غیره وجود دارد ؛ اما بهترین و موثر ترین روش عمل جراحی پوليپ بيني می باشد.

در بعضی مواقع با استفاده از داروهای خاص ؛ مانند اسپری پوليپ بيني و غیره می توان این مشکل را درمان کرد ، اما در بعضی مواقع دیگر به جراحی پوليپ بيني نیاز است.

انواع روش های جراحی پولیپ بینی

عمل پولیپ بینی با توجه به اندازه پولیپ و تشخیص پزشک به دو روش انجام می شود.

روش جراحی پولیپکتومی

این روش با توجه به وضعیت بیمار ممکن است تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی بر روی بیمار انجام شود. این روش متداول ترین روش جراحی پوليپ بيني است و پزشک به کمک دستگاه مکش کوچک و ورود آن به بینی بیمار، پولیپ های بینی را خارج می سازد.

روش آندوسکوپی سینوسی

این روش جراحی در صورتی استفاده می شود که سایز پولیپ های درون بینی بیمار بزرگ باشد. در این روش جراح بینی برای پیدا کردن پولیپ ها و از بین بردن آن ها از لوله نازک دوربین دار استفاده می کند که توسط ابزار کوچکی این لوله را وارد بینی بیمار می کند. برای جلوگیری از بازگشت پولیپ های بینی و کاهش التهاب داخل مسیر های بینی پس از اتمام جراحی، بینی به وسیله اسپری بینی یا آب نمک شستشو داده می شود.

مدت زمان عمل جراحی پولیپ  بینی

مدت زمان جراحی پولیپ  ها از نیم ساعت تا چند ساعت می تواند متغیر باشد. بسته به روش جراحی، تعداد و اندازه پولیپ های بینی زمان جراحی در بیماران مختلف متفاوت است. ممکن است عمل پوليپ بيني به همراه جراحی زیبایی بینی انجام شود یا نیاز به جراحی های دیگری وجود داشته باشد؛ این عوامل مدت زمان جراحی را افزایش می دهند.

علائم پوليپ بيني

• آبریزش بینی
  • آبریزش از پشت بینی
  • گرفتگی بینی به صورت مداوم
  • کاهش یا عدم حس بویایی
  • احساس درد در سر و صورت
  • احساس درد در دندان های بالا
  • احساس فشار بر روی پیشانی و صورت
  • احساس خارش در اطراف چشم ها
  • خرناس هنگام خواب

نمونه جراحی فانتزی از بهترین جراح بینی دکتر امید ابراهیمی

نحوه تشخیص پولیپ بینی

پس از مراجعه به پزشک متخصص یا جراح گوش و حلق و بینی ، توسط یک چراغ قوه پزشکی ، بینی بیمار مورد بررسی قرار می گیرد ؛ در صورتی که پولیپ در اعماق سینوس ها پنهان شده باشند ، جراح بینی توسط آندوسکوپی ، بینی فرد را معاینه می کند ؛ در بعضی شرایط برای تشخیص سایز و محل دقیق پولیپ از ام آر آی و سی تی اسکن استفاده می شود.

انتخاب جراح بینی

• برای انجام پوليپ بيني ، بهتر است به بهترین جراح بینی مراجعه کنید.
  • برای انتخاب یک جراح بینی خوب ، می توانید از دوستان و آشنایان خود پرس و جو کنید یا در گوگل جستجو نمایید.
  • پس از تهیه لیستی از بهترین متخصصین گوش و حلق و بینی ، درباره آن ها تحقیق نمایید و پس از آن به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.
  • در جلسه مشاوره مشکلات خود را به جراح بینی بگویید تا او بتواند با توجه به ناراحتی های شما و پس از معاینه بهترین روش درمانی را برای تان انتخاب کند.
  • حتما برای اطمینان از انتخاب جراح بینی مورد نظر با بیمارانی که در مطب حضور دارند ، صحبت کرده و میزان رضایت آن ها را بسنجید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟

اگر علائمی که در بالا ذکر کردیم به مدت 10 روز ادامه داشت ، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید ؛ نشانه های سینوزیت مزمن و پوليپ بيني شبیه بسیاری از بیماری های دیگر ؛ مانند سرماخوردگی ، ساده می باشد.

اگر با شرایط ذیل ، رو به رو شدید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

• مشکل حاد در تنفس
  • بدتر شدن علائم بیماری به صورت ناگهانی
  • التهاب شدید اطراف چشم ها
  • افزایش سردرد به همراه تب

مراقبت های بعد از عمل پولیپ

• داروهایی را که جراح بینی برای تان تجویز نموده است را راس ساعت استفاده کنید.
  • جلسات معاینه را به طور مرتب بروید.
  • بیمار بهتر است ، به مدت دو هفته بعد از عمل پولیپ بینی از مصرف داروهای رقیق کننده خون ؛ همچون وارفارین و آسپرین و غیره خودداری کند.
  • در صورت احساس درد ، تنها مجاز به مصرف مسکن هایی که پزشک برایتان تجویز کرده است ، خواهید بود ؛ زیرا ممکن است مصرف سایر داروها ، موجب بروز خونریزی شوند.

نکات بعد از عمل پولیپ

• از رفتن به حمام با آب گرم ، خودداری نمایید ؛ به شما عزیزان توصیه می شود ، زمان مناسب جهت استحمام را از پزشک معالج خود جویا شوید.
  • طبق توصیه پزشک ، بهتر است در دوران نقاهت جراحی پولیپ بینی ، از انجام برخی از فعالیت ها ؛ از جمله رانندگی ، ورزش ، خم شدن به مدت طولانی ، نگاه کردن به پایین و از این قبیل موارد خودداری نمایید.
  • تا مدتی بعد از عمل پولیپ بینی ، از خوابیدن بر روی شکم و پهلو خودداری کرده و به طور طاق باز بخوابید.
  • پزشک به کسانی که تحت عمل جراحی پولیپ بینی قرار گرفته اند ، توصیه می کند تا مدتی بعد از این جراحی ، در حین استراحت و خواب دو بالش در زیر سر خود قرار دهند تا سر بالاتر از بدن قرار گیرد.
  • به مدت دو هفته بعد از جراحی پولیپ بینی ، از مصرف الکل و استعمال دخانیات پرهیز نماید ؛ حتی توصیه می شود ، در معرض دود سیگار و قلیان نیز قرار نگیرید.
  • در دوران نقاهت جراحی پولیپ بینی ، از فین کردن خودداری نمایید.
  • به بیماران توصیه می شود در دوران نقاهت عمل جراحی پولیپ بینی ، لباس آزاد یا دکمه دار به تن کنند تا بدین ترتیب ، از وارد شدن فشار به بینی خودداری نمایند.

با رعایت نکاتی که در فوق به آن ها اشاره شد ، دوران نقاهت جراحی پولیپ بینی را به راحتی پشت سر خواهید گذاشت.

عمل پولیپ بینی درد دارد ؟

از آن جا که امروزه درمان و برداشتن پولیپ بینی با استفاده از جراحی آندوسکوپیک بینی انجام می شود ، میزان درد و ناراحتی بسیار کمی برای بیمار دارد.

عوارض بعد از عمل پولیپ بینی چیست ؟

برخی از افراد زمانی که با کلمه عمل مواجه می شوند ، این سوال در ذهن شان ایجاد می شود که عوارض آن چیست ؟

باید بگوییم که در واقع عمل نکردن پولیپ بینی عوارض دارد نه عمل پولیپ بینی و درمان این عارضه با جراحی تنها باعث کمی تورم و کبودی ، خونریزی کم می شود که امری طبیعی بوده و جای نگرانی وجود ندارد.

قیمت عمل پوليپ بيني

با توجه به تاثیر گذاری فاکتور های بسیار بر روی هزینه عمل پولیپ بینی بهتر است برای آگاهی از این هزینه به مطب جراح گوش و حلق و بینی مراجعه و تحت معاینه وی قرار بگیرید.

برای آشنایی بیشتر با انواع جراحی بینی به صفحات زیر مراجعه فرمایید :

ثبت نام
بازخورد درون خطی