03 Sep

پولیپ بینی

پولیپ بینی در حقیقت یک توده نرم می باشد که در مسیر بینی و سینوس ها قرار دارد. این توده ها معمولا به شکل قطره های اشک یا خوشه انگور آویزان هستند.

پولیپ بینی عموما ناشی از عفونت های دوره ای، آلرژی و اختلالات ایمنی خاص یا غیره می باشد.

در برخی مواقع ممکن است پوليپ بيني بدون هیچ گونه علائمی ظاهر شود و در برخی مواقع می تواند مسیر های بینی را مسدود و مشکلاتی مانند اختلالات تنفسی، اختلال در حس بویایی، عفونت های مکرر و غیره ایجاد کند.

پوليپ بيني می تواند در همه افراد ایجاد شود، اما در افراد میانسال این امر شایع تر است.

درمان پوليپ بيني

در صورتی که اندازه پولیپ بینی به حدی باشد که باعث مسدود شدن راه تنفسی گردد، تنها راه برطرف کردن آن عمل جراحی می باشد.

البته برای درمان پولیپ بینی راه های دیگری همچون مصرف داروهای گیاهی و شیمیایی ، درمان با لیزر و غیره وجود دارد اما بهترین و موثر ترین روش عمل جراحی پولیپ بینی می باشد.

در بعضی مواقع با استفاده از دارو های خاص مانند اسپری پولیپ بینی و غیره می توان این مشکل را درمان کرد، اما در بعضی مواقع دیگر به جراحی پولیپ بینی نیاز است.

علائم پوليپ بيني

• آبریزش بینی
  • آبریزش از پشت بینی
  • گرفتگی بینی به صورت مداوم
  • کاهش یا عدم حس بویایی
  • احساس درد در سر و صورت
  • احساس درد در دندان های بالا
  • احساس فشار بر روی پیشانی و صورت
  • احساس خارش در اطراف چشم ها
  • خرناس هنگام خواب

نحوه تشخیص پولیپ بینی

پس از مراجعه به پزشک متخصص یا جراح گوش و حلق و بینی ، توسط یک چراغ قوه پزشکی، بینی بیمار مورد بررسی قرار می گیرد.

در صورتی که پولیپ در اعماق سینوس ها پنهان شده باشند جراح بینی توسط آندوسکوپی ، بینی فرد را معاینه می کند.

در بعضی شرایط برای تشخیص سایز و محل دقیق پولیپ از ام آر آی و سی تی اسکن استفاده می شود.

انتخاب جراح بینی

• برای انجام پولیپ بینی بهتر است به بهترین جراح بینی مراجعه کنید.
  • برای انتخاب یک جراح بینی خوب می توانید از دوستان وآشنایان خود پرس و جو کنید یا در گوگل جستجو نمایید.
  • پس از تهیه لیستی از بهترین متخصصین گوش و حلق و بینی درباره آن ها تحقیق نمایید و پس از آن به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.
  • در جلسه مشاوره مشکلات خود را به جراح بینی بگویید تا او بتواند با توجه به ناراحتی های شما و پس از معاینه بهترین روش درمانی را برای تان انتخاب کند.
  • حتما برای اطمینان از انتخاب جراح بینی مورد نظر با بیمارانی که در مطب حضور دارند صحبت کرده و میزان رضایت آن ها را بسنجید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائمی که در بالا ذکر کردیم به مدت 10 روز ادامه داشت باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نشانه های سینوزیت مزمن و پوليپ بيني شبیه بسیاری از بیماری های دیگر مانند سرماخوردگی، ساده می باشد.

اگر با شرایط ذیل روبه رو شدید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

• مشکل حاد در تنفس
  • بدتر شدن علائم بیماری به صورت ناگهانی
  • التهاب شدید اطراف چشم ها
  • افزایش سردرد به همراه تب

مراقبت های بعد از عمل پولیپ

• داروهایی را که بهترین جراح بینی برای تان تجویز نموده است راس ساعت استفاده کنید.
  • جلسات معاینه را به طور مرتب بروید.
  • بیمار بهتر است انجام فعالیت های ورزشی و سنگین را یک هفته بعد از عمل جراحی پولیپ بینی آغاز کند.
  • بیمار با رعایت مراقبت ها در دوره نقاهت عمل پولیپ بینی نتیجه ایده آل و مطلوبی را به دست آورند.
  • بیمار بهتر است به مدت دو هفته بعد از عمل پولیپ بینی از مصرف داروهای رقیق کننده خون همچون وارفارین و آسپرین و غیره خودداری کند.
  • به مدت دو هفته بعد از جراحی پولیپ بینی از مصرف الکل و استعمال دخانیات پرهیز نماید.

عمل پولیپ بینی درد دارد؟

از آن جا که امروزه درمان و برداشتن پولیپ بینی با استفاده از جراحی آندوسکوپیک بینی انجام می شود، میزان درد و ناراحتی بسیار کمی برای بیمار دارد.

پولیپ بینی

عوارض بعد از عمل پولیپ بینی چیست ؟

برخی از افراد زمانی که با کلمه عمل مواجه می شوند این سوال در ذهن شان ایجاد می شود که عوارض آن چیست؟

باید بگوییم که در واقع عمل نکردن پولیپ بینی عوارض دارد نه عمل پولیپ بینی و درمان این عارضه با جراحی تنها باعث کمی تورم و کبودی ، خونریزی کم می شود که امری طبیعی بوده و جای نگرانی وجود ندارد.

قیمت عمل پوليپ بيني

با توجه به تاثیر گذاری فاکتور های بسیار بر روی هزینه عمل پولیپ بینی بهتر است برای آگاهی از این هزینه به مطب جراح گوش و حلق و بینی مراجعه و تحت معاینه وی قرار بگیرید.

دکتر امید ابراهیمی – بورد تخصصی گوش و حلق و بینی

جراحی زیبایی بینی و صورت