جراحی بینی شکسته

جراحی بینی شکسته یکی از انواع جراحی بینی است. در برخی مواقع ممکن است استخوان بینی دچار شکستگی یا ترک خوردگی شود. این شکستگی ها عموما توسط یک ضربه خارجی به وجود می آیند. دعوا، تصادفات، و صدمات ورزشی می توانند دلایل این شکستگی باشند. اگر متوجه این شکستگی شدید، باید سریعا برای عمل جراحی شکسته اقدام کنید. با ما در ادامه این مقاله از سایت دکتر امید ابراهیمی بهترین جراح بینی تهران ، همراه باشید تا بیشتر با عمل دماغ شکسته آشنا شوید و بدانید که بینی شکسته چه ویژگی های دارد و چه روش های برای درمان آن مورد استفاده قرار می گیرد.

 

جراحی بینی شکسته

 

دلایل شکستگی بینی

طبق تحقیقات انجام شده در زمینه بیمارانی که دچار شکستگی صورت شده اند ، به صراحت می توان گفت که شکستگی استخوان بینی در قیاس با شکستگی دیگر اعضای صورت از شیوع بیشتری برخوردار است. در حالت کلی علل شکستگی بینی مربوط به صدمه و آسیب به بینی یا به صورت می باشد. در ذیل به رایج ترین دلایلی که منجر به شکستگی بینی می شوند ، اشاره می نماییم :

  1. ضربه در حین ورزش ، تصادف و دعوا که جزو شایع ترین دلایل شکستگی بینی می باشند.
  2. افتادن ، از دیگر دلایل شکسته شدن دماغ است که اغلب در کودکان شکستگی دماغ ناشی از افتادن می باشد.

در چه قسمت هایی از بینی ، شکستگی اتفاق می افتد ؟

عمدتا شکستگی بینی بر روی غضروف ها ، استخوان ها و تیغه بینی رخ می دهد. توجه داشته باشید از آن جا که تیغه بینی متشکل از غضروف و استخوان می باشد ، شکستگی و آسیب دیدگی تیغه بینی می تواند سبب بروز مشکل در داخل و ظاهر بینی شود. در برخی موارد ممکن است ، طی شکستگی بینی در ناحیه تیغه میانی بینی ، لخته خون ایجاد شود. این لخته خون می تواند فرد را با مشکلات تنفسی مواجه سازد ، لذا در چنین شرایطی باید سریعا به جراح بینی مراجعه نمود تا جراحی بینی شکسته انجام شود.

 

جراحی بینی شکسته

 

نشانه های که نیاز به جراحی بینی شکسته دارند!!

  • حساسیت به محض لمس بینی
  • تورم در ناحیه صورت و بینی
  • کبودی بینی
  • کبودی زیر چشم ها
  • بد شکلی بینی
  • احساس درد در ناحیه بینی
  • مشکلات تنفسی از راه بینی
  • خون دماغ شدن

عوارض ناشی از شکسته شدن دماغ

  • ایجاد انحراف در بینی

انحراف بینی ناشی از شکستگی بینی در اثر در رفتن یکطرفه دیواره نازک جدا کننده تیغه بینی اتفاق می افتد. انحراف بینی باعث باریک شدن یکی از مجراهای بینی می شود. این انحراف در موارد جزئی با دارو درمانی برطرف می شود. ولی در موارد شدیدتر برای درمان انحراف بینی نیاز به جراحی بینی شکسته در تهران می باشد.

  • هماتوم سپتوم بینی یا تجمع خون

گاهی در اثر شکستگی بینی ممکن است تجمع خون در تیغه بینی رخ دهد. رفع هماتوم سپتوم بینی یک عمل اورژانسی می باشد. زیرا در صورت ادامه یافتن به غضروف بینی آسیب می رساند. در تجمع خون در تیغه بینی انسداد در مجرای بینی ایجاد می شود.

  • آسیب دیدن گردن

اگر شکستگی بینی در اثر تصادف رانندگی یا بروز ضربه شدید رخ دهد، ممکن است در اثر شدت ضربه، گردن و ستون فقرات ناحیه گردن دچار آسیب شوند. در صورتی که در اثر آسیب به بینی ضربه به ناحیه استخوان های گردن شما وارد شده است. برای معاینه و بررسی آسیب دیدگی گردن به پزشک مراجعه کنید.

  • ایجاد شکستگی در غضروف بینی

شکستگی بینی که در اثر ضربات شدید ایجاد شود می تواند به غضروف بینی نیز آسیب برساند و باعث شکستگی آن شود. در جراحی بینی شکسته تهران ، همزمان غضروف و استخوان مورد درمان قرار می گیرند.

تشخیص بینی شکسته

تشخیص شکستگی معمولا با معاینه حضوری ساختار بینی، صورت و گردن توسط پزشک انجام می شود. در صورتی که پزشک نیاز به بررسی بیشتری داشته باشد. ممکن است آزمایش ایکس ری یا سی تی اسکن برای بیمار تجویز کند. معمولا نتایج این آزمایشات علاوه بر تشخیص شکستگی بینی می تواند به پزشک در تشخیص شکستگی های ایجاد شده در استخوان های اطراف چشم، صورت، گردن و ستون فقرات ناحیه گردن کمک کند.

 

جراحی بینی شکسته

 

درمان بینی شکسته

بسته به میزان آسیب دیدگی بینی در هنگام اصابت ضربه یا تصادف، پزشک ممکن است برای درمان از راه های مختلفی استفاده کند:

  1. در شکستگی های جزئی و خفیف پزشک برای درمان از داروهای ضد درد و احتقان و یخ استفاده می کند.
  2. در درمان شکستگی های شدیدتر اولین اقدام پزشک جا انداختن بینی است.
  3. معمولا پس از گذشت چند روز که تورم بینی کاهش یافت جراحی بینی شکسته انجام می شود.
  4. در صورتی که خونریزی بینی قطع نشود. پزشک یک لایه پانسمان نرم در داخل بینی قرار می دهد. که پس از 2 الی 3 روز برداشته می شود.
  5. در صورتی که شکستگی دماغ با جا انداختن بینی برطرف نشود یا در مواردی که شکستگی بسیار شدید باشد. برای درمان شکستگی، عمل دماغ شکسته باید انجام شود.

اقدامات لازم در درمان شکستگی بینی بدون جراحی

زمانی که پزشک تشخیص می دهد که شکستگی بینی جزئی است و نیاز به جراحی بینی شکسته نمی باشد، با انجام اقدامات زیر می توانید به تسریع فرایند بهبود شکستگی بینی کمک کنید:

  1. برای کاهش درد و تورم ناشی از شکستگی بینی می توانید هر یک ساعت یکبار و هر بار به مدت 15 دقیقه از یخ یا کمپرس سرد بر روی بینی خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که یخ به طور مستقیم با پوست تان تماس نداشته باشد.
  2. برای کاهش درد می توانید از داروهای مسکنی مانند استامینوفن البته با تجویز پزشک استفاده نمایید.
  3. طبق گفته های بهترین دکتر جراحی بینی شکسته در تهران ،  در زمان استراحت برای جلوگیری از ایجاد تورم، به کمک چند بالش سر را در وضعیت بالاتر از بدن قرار دهید.
  4. اگر خونریزی بینی برطرف نشد بدون تجویز پزشک از دارو استفاده نکنید و به پزشک مراجعه کنید.

در چه مواردی مراجعه برای انجام جراحی بینی شکسته ضروری است ؟

  • هنگامی که با گذشت 3 روز همچنان درد و تورم وجود داشته باشد.
  • زمانی که بینی دچار تغییر شکل ظاهری شده باشد.
  • مواقعی که پس از برطرف شدن تورم همچنان دچار مشکلاتی برای تنفس از بینی باشید.
  • هنگامی که به خون دماغ های مکرر دچار شدید.
  • زمانی که که به سر دردهای شدید دچار شدید.
  • هنگامی استفراغ های مکرر دارید.
  • مواقعی که در بینایی دچار اختلال شدید.

 

جراحی بینی شکسته

 

جا انداختن بینی شکسته

یکی از شایع ترین شکستگی هایی که در صورت اتفاق می افتد ، شکستگی استخوان بینی می باشد. لازم به ذکر است که این شکستگی جزو سومین شکستگی اسکلت استخوان محسوب می شود و نوع درمان آن به نظر و مهارت پزشک بستگی دارد.

نحوه جراحی بینی شکسته

جراح متخصص طی جراحی شکستگی بینی در تهران ، در ابتدا اقدام به رفع آن دسته از معایب  بینی می کند که به دلیل آسیب دیدگی به وجود آمده اند و پس از آن اشکالات ظاهری بینی را برطرف می نماید. به طور کلی در جراحی شکستگی بینی عواملی که منجر به انسداد مجاری هوایی بینی شده اند ، از بین می روند و بینی به لحاظ ظاهری نیز در مقایسه با فرم قبلی خود ظاهر زیباتری خواهد یافت.

 

روش های جراحی بینی شکسته

به طور کلی به منظور عمل جراحی یا جا انداختن بینی ای که دچار شکستگی شده دو روش وجود دارد که در ادامه به معرفی و شرح هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

  •  روش بسته  :

این روش از جراحی یا جا انداختن بینی شکسته ، هم به صورت سرپایی و هم به صورت بستری قابل انجام می باشد. حال آنکه جراح متخصص کدام یک از روش های سرپایی یا بستری را برای بیمار برگزیند به وضعیت عمومی بیمار ، وسعت آسیب دیدگی و تجهیزات درمان بستگی دارد. در این روش پزشک پس از جا انداختن بینی ، اقدام به پانسمان و گچ گرفتن بینی می نماید. لازم به ذکر است که گچ قرار داده شده بر روی بینی بیمار ، بسته به نظر دکتر معالج و معمولا یک هفته بعد برداشته می شود.

  • جراحی بینی شکسته به روش باز :

جراح متخصص در این روش با نهایت دقت و ظرافت اقدام به جا به جا نمودن قطعات شکسته استخوان و قرار دادن آن ها در موقعیت های اصلی خود می نماید.

 

جراحی بینی شکسته

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی شکسته

  • بهتر است فردی در روزهای ابتدایی شما را یاری کند.
  • داروهایی که جراح بینی برای شما تجویز کرده است را تا آخر مصرف کنید.
  • تا زمان شکل گیری کامل بینی تان در محل های شلوغ قرار نگیرید.
  • افراد تا مدتی پس از جراحی شکستگی یا جا انداختن بینی ، نمی توانند استحمام کنند ؛ بهتر است ، مدت زمان مشخص آن را از پزشک معالج خود جویا شوید.
  • پس از جراحی بینی شکسته به مدت 48 ساعت از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • در دوران نقاهت آن ، به طور طاق باز خوابیده و از خوابیدن بر روی پهلو و شکم اجتناب نمایید.
  • در روزهای ابتدایی پس از جراحی ، مواد غذایی نرم و آبکی را در رژیم غذایی خود قرار داده و از مصرف مواد غذایی سفت که نیاز به جویدن طولانی مدت دارند ، اجتناب نمایید.
  • توصیه می شود جهت تسریع در بهبودی تورم و کبودی ، تا مدتی نمک و ادویه را از رژیم غذایی خود حذف یا مصرف آن ها را به حداقل برسانید.

برای اطلاع بیشتر از مراقبت های بعد از عمل بینی میتوانید به مقاله مربوط به این موضوع مراجعه نمایید.

شکستگی بینی و عمل زیبایی

افرادی که دچار شکستگی بینی شده اند ، در این باره سوال دارند که آیا امکان انجام همزمان جراحی شکستگی و زیبایی بینی وجود دارد ؟ خیر ، در ادامه به طور مختصر در این باره توضیح خواهیم داد. طبق توصیه جراح بینی ، بهتر است عمل زیبایی و شکستگی بینی به طور همزمان انجام نگیرند ؛ زیرا شکستگی استخوان های بینی و شکستگی هایی که در حین عمل زیبایی رخ می دهد ، موجب بروز بدشکلی های جبران ناپذیر می شود ؛ از این رو توصیه می شود ، میان جراحی شکستگی و زیبایی بینی یه فاصله 6 ماهه باشد ؛ بدین صورت که در روزهای ابتدایی ، جا اندازی انجام شده و پس از گذشت 6 ماه از آن ، جراحی بینی شکسته انجام شود.

هزینه عمل شکستگی بینی

فاکتور های متعددی در هزینه جراحی بینی شکسته تاثیر گذار هستند، به همین دلیل برای آگاهی از این هزینه باید مورد معاینه و ارزیابی های جراح بینی قرار بگیرید.

آیا بیمه هزینه عمل شکستگی بینی را متقبل می شود ؟

بیمه ، هزینه جراحی های درمانی را تحت پوشش قرار می دهد ؛ با این حال بهتر است ، جهت کسب اطلاعات دقیق در این باره از شرکت بیمه مورد نظر خود پرس و جو نمایید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری