عوارض عمل بینی

رینوپلاستی یا عمل بینی به معنی عمل تغییر شکل بینی است. انگیزه‌ ی انجام این عمل می‌ تواند تغییر فرم بینی، بهبود تنفس یا هر دو باشد. بخش بالایی ساختمان بینی از استخوان و قسمت پایینی آن از غضروف تشکیل شده است. با راینوپلاستی می‌ شود اشکالات استخوان، غضروف و پوست یا تمام این قسمت ها را برطرف‌کرد؛ این‌ عمل‌ مثل هر جراحی دیگری عوارض خاص خود را دارد. در این مقاله از سایت دکتر امید ابراهیمی یکی از بهترین جراحان بینی تهران قصد داریم شما را با عوارض عمل بینی و خطرات آن،  مراقبت‌ های مورد نیاز پیش و پس از جراحی آشنا کنیم.

 

 

انگیزه‌های عمل بینی

همانطور که گفته شد عمل زیبایی بینی می‌ تواند فرم، اندازه یا تناسبات بینی را تغییر دهد. بعلاوه زیبایی برخی از مردم به‌ علت رفع صدمات ناشی از سوانح، برطرف کردن نقص های مادرزادی یا ترمیم برخی مشکل های تنفسی به انجام آن رو می‌آورند.

خطرات و عوارض عمل بینی چیست؟

این عمل نیز همانند هر جراحی دیگری می‌ تواند شامل عوارضی جانبی کوچک و بزرگی باشد. از عوارض آن می‌توان به خونریزی بینی ، واکنش منفی به ماده‌ بیهوشی‌ وعفونت اشاره‌ کرد. دیگر خطرات احتمالی جراحی بینی شامل:

  • خون دماغ شدن ؛
  • تنفس سخت از راه بینی؛
  • بی‌حسی دائمی در اطراف و داخل بینی؛
  • احتمال ایجاد ظاهر نامتقارن و غیر یکدست در بینی؛
  • درد، تغییر رنگ یا ورم  بینی؛
  • باقی‌ ماندن‌ جای‌ زخم(اسکار)؛
  • سوراخ شدن تیغه‌ بینی.

قطعا با انتخاب درست جراح میتوانید تا حد بسیاری از این مشکلات جلوگیری نمایید. درباره انجام این عمل و عوامل متفاوتی که می‌توانند روی نتیجه‌ی کار تأثیر بگذارند  حتما با پزشک خود صحبت کنید. هر جراحی روند کاری به خصوص خود را دارد، اما به‌صورت کلی جلسه‌ی ملاقات با جراح برای انجام عمل دماغ به طور معمول به‌ این شکل است:

  • سوابق پزشکی‌تان را شرح دهید

جراح قطعا از شما درمورد انگیزه و هدف‌تان از انجام عمل زیبایی بینی خواهد پرسید. بعلاوه باید به سؤالاتی درمورد سوابق پزشکی‌ خود هم جواب دهید. این سؤال ها احتمال دارد درباره سابقه‌ی انسداد بینی، جراحی‌هایی که انجام داده‌اید یا داروهایی که مصرف می‌کنید، باشد. با بیان سوابق پزشکی می توانید از بروز عوارض عمل بینی حین انجام جراحی جلوگیری کنید.

 

  • تحت معاینه‌ بالینی قرار می‌گیرید

حتما تحت معاینه‌ بالینی کامل قرار بگیرید، جراح آزمایش‌هایی را که باید انجام دهید مثل آزمایش خون‌ و در صورت‌ نیاز سی‌تی‌اسکن‌ را درخواست‌ میکند و بعلاوه پوست و داخل و بیرون بینی‌ را هم معاینه خواهد کرد؛ این معاینات بالینی به پزشک کمک می‌کنند تا تغییراتی را که مورد نیاز است تشخیص دهد. دکتر خواهد فهمید که بسته به ویژگی‌هایی از جمله استحکام غضروف و ضخامت پوست بینی‌ چه مقدار فرد پس از عمل به نتیجه‌ دلخواه‌ خود خواهد رسید و آیا به عوارض عمل بینی دچار خواهد شد یا خیر.

همچنین جراح با معاینات بالینی می‌تواند تأثیر جراحی بینی را روی تنفس‌ فرد بررسی کند. از زاویه های متفاوت بینی‌ فرد عکس گرفته می‌شود امکان دارد و ممکن است اینکار را در مطب انجام دهند. به‌ این‌ صورت جراح می‌تواند عکس‌ها را از طریق نرم‌افزارهای رایانه‌ای دستکاری کند و نتیجه‌ی احتمالی جراحی را نشان‌ فرد دهد. این عکس‌ها برای بررسی ها، ارزیابی ها و مقایسه های پیش و پس از عمل هم کاربرد خواهند داشت، و اجازه می‌دهند تا درباره هدف عمل کردن دماغ با جراح‌ مربوطه گفت و گو کنید.

  • باید توقعتان را توضیح دهید

حتما با جراح‌ درباره انگیزه‌ها و توقعات خود از جراحی دماغ و بعلاوه عوارض عمل بینی به‌ صورت روشن صحبت کنید. جراح به شما خواهد گفت که می‌توانید از جراحی تان چه توقعاتی داشته باشید و کدام خواسته‌هایتان شدنی نمی باشند احتمالا برای‌تان مقداری سخت است که درباره ظاهرتان صحبت کنید ، ولی بسیار مهم می باشد که هدفها و خواسته هایتان را واضح به جراح‌تان بگویید.
شاید پزشکتان با شما درباره عمل بزرگ‌ کردن چانه صحبت کند، زیرا در بعضی افراد چانه‌ی کوچک موجب می‌شود بینی بزرگ‌تر به‌نظر برسد. نه این که جراحی چانه در این موارد الزامی باشد، ولی بعضی اوقات می‌تواند نیم‌رخ صورت را متعادل‌تر کند. پس توقعتان را به خوبی توضیح دهید تا پزشک ببیند که از چه روشی می‌تواند کمک‌ کند.
هنگامی که رینوپلاستی انجام شد، چند روزِ اولِ پس از جراحی زیبایی بینی احتمالا دچار کمی ضعف‌ و بی‌ حالی‌ باشید در نتیجه حتما از شخصی بخواهید تا چند روزی پیش‌ تان بماند و در انجام فعالیت ها کمک‌ تان کند تا دچار مشکل و عوارض عمل بینی خاصی نشوید.

 

یک سال و نیم بعد از عمل بینی گوشتی توسط دکتر امید ابراهیمی

 

  • مراقبت‌های غذایی و داروییِ قبل و بعد از جراحی

از دو هفته پیش از عمل و تا دو هفته بعد از آن مصرف داروهای شامل آسپرین یا ایبوپروفن توصیه نمی‌شود، چون این داروها احتمال خون‌ریزی را افزایش می‌دهند.البته درباره تصمیمات دارویی باید صلاحدید پزشک تان را بپرسید. اگر سیگار می‌کشید، از کشیدن سیگار خود داری کنید. بهتر است که آگاهی داشته باشید از اینکه سیگارکشیدن جریان بهبودِ پس از عمل را کند می‌ کند و باعث افزایش احتمال بروز عفونت و عوارض عمل بینی می‌شود.

  • چگونگی عمل بینی

رینوپلاستی جزو آن‌دسته عمل هایی می باشد که درباره همه‌ی اشخاص دارای مراحل دقیقا یکسانی نمی باشد. به این معنی که هر عمل بینی در نوع خودش منحصربه‌ فرد است و برپایه آناتومی و اهداف خاص همان فرد انجام می‌شود.

این عمل می‌تواند به دو روش باز و بسته انجام شود. پزشک برای این که بتواند اصلاحات مورد نیاز را روی استخوان و غضروف بینی‌ اعمال کند، بسته به شیوه و پیچیدگی جراحی، فرد باید تحت بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی قرار بگیرید. هر دو این روش ها به نوبه خود خطراتی را به دنبال دارند که در دسته عوارض عمل بینی قرار می گیرند. پس بهتر است برای جلوگیری از مشکلات بعد از جراحی زیبایی بینی یک جراح بینی متبحر ، مجرب و متخصص را برای اینکار انتخاب کنید تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.

  • بی‌حسی موضعی به‌همراه آرام بخش

استفاده از این نوع بیهوشی موضعی برای عمل کردن دماغ هم امکان پذیر است  و فقط بخش مشخص شده ای از بدن را بی‌حس می‌کند. در این روش برای جلوگیری از احساس درد داروی بی‌حسی به بافت‌ بینی تزریق می‌شود. داروی آرام‌بخش را هم فرد با تزریق وریدی دریافت خواهد کرد. به‌این صورت حالت بی‌حالی و سستی پیدا می‌کند، ولی بیهوش‌‌ نمی‌شود.

  • بیهوشی عمومی

یکی از مواردی که در عوارض عمل بینی در میان مردم جا افتاده است بیهوشی کامل می باشد. در بیهوشی عمومی بیمار داروی بیهوشی را بوسیله تزریق وریدی یا استنشاق دریافت میکند. به طور کلی بیهوشی عمومی روی کل بدن تأثیر می‌گذارد و باعث ناهشیاری موقتی فرد می‌شود. در این نوع بیهوشی به لوله‌ی تنفسی هم نیاز می باشد. پس از انجام رینوپلاستی فرد به بخش ریکاوِری انتقال داده می‌شود و بعد از چند ساعت‌‌ تحت‌ نظر بودن‌ در همان روزِ مرخص می شود.

  • نتیجه‌ عمل بینی

هر تغییر کوچک در فرم و ساختار بینی به اندازه‌ی حتی ۱ میلی‌متر می‌تواند بر شکل صورت تأثیر گذار باشد. اگر برای انجام عمل دماغ به پزشکی ماهر و باسابقه مراجعه کنید، می شود امیدوار بود که نتیجه‌ دلخواه خود را خواهید گرفت و به عوارض عمل بینی دچار نخواهید شد.

بسیار مهم می‌باشد که هم پزشک از نتیجه عمل راضی باشد هم مراجعه کننده و آن تغییراتی که لازم بوده انجام شده باشد.
برخی اوقات ممکن است نتیجه‌ کاملا مطلوب‌ از عمل‌ بدست‌ نیاید و لازم‌ باشد پزشک‌  جراحی دیگری برای انجام اصلاح های بیشتر انجام دهد . به طور معمول در این وضعیت باید حداقل یک سال برای انجام جراحی ترمیمی بینی صبر کنید، چون بینی‌ می‌تواند در عرض این مدت تغییراتی بکند.

 

 

  سؤالات رایج و پاسخ دکتر ابراهیمی به آن ها

  • تفاوت عوارض عمل بینی و سِپتوپلاستی چیست؟

رینوپلاستی به عمل تغییر شکل بینی گفته می‌شود. از جایی‌که تنفس و فرم بینی به‌ هم مربوط می باشد ، بعضی اوقات نیز نه تنها به‌ منظور تغییر ظاهر بینی بلکه به‌ علت تقویت تنفس از راه بینی انجام می‌شود. ولی سِپتوپلاستی یا جراحی انحراف بینی به معنی صاف‌ کردن تیغه‌ ی داخلی بینی برای بهبود تنفس می باشد. تیغه‌ ی داخلی بینی مسیر تنفسی را به دو بخش راست و چپ تقسیم می‌کند. وقتی‌که این تیغه کج باشد، تنفس از راه بینی سخت می‌شود. سِپتوپلاستی معمولا همراه با عمل کردن دماغ توسط متخصص گوش‌ و حلق‌ و بینی انجام میشود.

  • دوره‌ نقاهت عمل زیبایی بینی چقدر طول می‌کشد؟

فرد باید خودش را آماده کند تا یک هفته‌ای از محل کار و مدرسه یا هر فعالیت و مسئولیت دیگری که دارد دور باشد ؛ در طول هفته‌ی اول با گذشت هر روز، بهبودی بیشتری احساس خواهد شد، و تا هنگامی که نوبت ویزیت هفته‌ اول‌ برسد، به‌ مقدار بسیاری بهبود خواهد داشت.

پس از جراحی زیبایی بینی ، مقداری ورم خواهد داشت و این ورم ماه‌های زیادی طول می‌کشد تا رفع شود و این مورد از متداول ترین عوارض عمل بینی می باشد. بیشتر اشخاص به طور معمول می‌توانند پس از یک هفته اغلب فعالیت‌ها و مسئولیت هایی را که داشتند شروع کنند و پس از دو تا چهار هفته دوباره به تمام کارهای سابق‌شان برگردند.

  •  آیا عمل بینی جراحی راحتی برای جراح می باشد؟

خیر. عمل دماغ یکی از چالشی‌ ترین اعمال جراحی می باشد، آن هم به چند علت. یکی از دلیل ها این است که بینی دارای حجم سه‌بعدی منحصربه فردی است . تغییراتی که در جریان رینوپلاستی ایجاد می‌شوند، معمولا تغییراتی جزئی می باشند، ولی زمانی که همه‌‌ی این تغییرهای کوچک باهم جمع می‌ شوند، می‌ توانند تغییر قابل‌ توجهی در ظاهر و عملکرد بینی ایجاد کنند. ضمن این مسئله که در تغییرهای ظریف جای کمی برای خطا وجود دارد. نکته‌ مهم دیگر این که راینوپلاستی همیشه دارای مراحل یکسانی نمی باشد، چون عمل زیبایی بینی بسته به ویژگی‌ها و نیاز های منحصر به‌ فرد هر بیمار انجام می‌شود.

  • کبودیِ پس از عمل چه مقدار زمان می برد؟

کبودیِ زیاد در عوارض عمل بینی خیلی شایع نمی باشد؛ اگر مقداری کبودی جزئی وجود داشته باشد، پس از تقریبا یک تا دوهفته برطرف خواهد شد.

  •  آیا پس از جراحی دماغ نیاز به بستری در بیمارستان است؟

تقریبا همه‌ اشخاصی که دماغ خود را عمل کرده اند ، بعد از عمل در همان روز جراحی زیبایی بینی مرخص شده اند. در موارد بسیار کمی امکان دارد لازم باشد که یک شب در بیمارستان بستری شوند و تحت مراقبت کادر بیمارستان بمانند، آن هم درصورت تهوع زیاد یا وجود دیگر مشکلات.

 

عوارض عمل بینی

 

  •  آیا رینوپلاستی خطر دارد؟

هیچ جراحی‌ای بی‌خطر نمی باشد. ولی خطرها و عوارض عمل بینی کم است و عوارض جراحی برای بیمار کمتر خطرساز می‌شود. ولی باید از جراح‌ درمورد خطرات، عوارض و مزایای عمل کردن بینی سوال شود و پیش از جراحی به جزئیات مورد نیاز آگاه شوید.

  • آیا بیمه‌ هزینه‌ جراحی بینی را می‌ پردازد؟

احتمالاً بیمه بخشی از هزینه های سپتوپلاستی را پرداخت کند که هرچند آن هم به جراحی و قوانین بیمه‌ای که فرد کاملاً تحت پوشش آن باشد بستگی دارد.

  • عمل بینی چقدر هزینه دارد؟

هزینه‌ این فرایند به عوامل متفاوتی بستگی دارد؛ پیچیدگی عمل برای هرجراح می تواند تاثیر گذار باشد، هرچند که هزینه رینوپلاستی در هر شهری متفاوت است. و بستگی به میزان تغییرات مورد نیاز در جراحی دارد. اگر می خواهید به عوارض عمل بینی دچار نشوید بهتر است هزینه را اولویت انتخاب های خود قرار ندهید و به دلیل اینکه یک پزشک هزینه کمتری را دریافت می کند پیش او عمل نکنید.

  • آیا می‌توان پیشاپیش ظاهر احتمالی بینی خود در پس از جراحی را دید؟

بله. همانطور که شرح دادیم‌ مراکزی‌ وجود دارند‌ که از زوایای متفاوت بینی‌ شما عکس می‌گیرند و بوسیله دست‌کاری رایانه‌ایِ همین عکس‌ها نشان‌تان می‌دهند که بینی‌ پس از جراحی تقریبا چه فرمی خواهد شد.

  • آیا جراحی بینی دردناک است؟

مقدار درد هم به عوامل متفاوتی بستگی دارد و یکی از عوارض عمل بینی این می باشد که می‌تواند در هر فرد مختلف باشد، ولی رینوپلاستی برای بیشتر افراد آن‌قدرها هم دردناک نمی باشد. اکثریت افراد مقدار دردشان را در ویزیت پس از عمل بین ۰ تا ۴ از ۱۰ ارزیابی می‌کنند.

  •  آیا تامپون بینی را می‌ بندند؟

امکان دارد بسته به نوع جراحی  که داشته‌ اید، جراح برای‌ فرد ازتامپون استفاده کند

  • کدام جراح را انتخاب کنیم که به عوارض عمل بینی دچار نشویم؟

 فردی را برای انجام عمل دماغ انتخاب کنید که دارای تخصص و مدارک حرفه‌ای باشد و مکررا عمل زیبایی بینی را انجام دهد.
بعلاوه جراحی را انتخاب کنید که تجربه و اعتبارش در بین بیماران و دیگر پزشکان زبانزد باشد و هم اطمینان حاصل شود که جراح عمل را درمرکزجراحی با امکانات مجهز انجام میدهد. با رعایت این موارد می‌توانید عوارض عمل بینی‌ را به کمترین مقدار برسانید. در ضمن لازم می باشد که جراح روند جراحی را به زبان ساده برای‌ مراجع توضیح بدهد تا از آنچه قرار می باشد روی بینی‌ انجام بگیرد آگاه باشد.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری