پولیپ بینی

پولیپ بینی ، در حقیقت یک توده نرم می باشد که در مسیر بینی و سینوس ها قرار دارد و گاهی برای خارج سازی نیاز به جراحی بینی دارند ؛ این توده ها معمولا به شکل قطره های اشک یا خوشه انگور آویزان هستند ؛ پولیپ ها عموما ناشی از عفونت های دوره ای ، آلرژی و اختلالات ایمنی خاص یا غیره می باشد ؛ در برخی مواقع ، ممکن است پولیپ های دماغ  بدون هیچ گونه علائمی ظاهر شود و در بعضی از زمان ها ، می تواند مسیر های بینی را مسدود و مشکلاتی ؛ مانند اختلالات تنفسی، اختلال در حس بویایی، عفونت های مکرر و غیره ایجاد کند.

پولیپ بینی

این عارضه می تواند در همه افراد ایجاد شود ، اما در افراد میانسال این امر شایع تر است.

چه گروه هایی شانس ابتلای بیشتری به پولیپ بینی دارند؟

ریسک خطر ابتلا به پولیپ در کودکان مبتلا به اختلالات تنفسی، سینوزیت مزمن، آسم و بیماری زکام بیشتر از سایر کودکان است. همچنین ابتلا به این عارضه در افراد میانسال بالای 40 سال و خانم ها شیوع بیشتری دارد.

راه های جلوگیری از عود مجدد پولیپ بینی

1. از قرار گرفتن در معرض عوامل محرک بینی و آلرژی زا پرهیز کنید.
  2. برای پیشگیری از التهاب و انسداد راه تنفسی و مرطوب نگه داشتن آن فضای محیط زندگی خود را مرطوب نگه دارید.
  3. برای پاک سازی بینی از محرک ها و عوامل آلرژی زا و بهبود جریان مخاطی، به کمک سرم های شستشو یا آب نمک بینی را شستشو دهید.
  4. دستورالعمل های مراقبت بعد از جراحی را به صورت کامل رعایت کنید و در صورت عود مجدد پولیپ با جراح مشورت نمایید.

درمان پولیپ بینی

در صورتی که اندازه پولیپ ها، به حدی باشد که باعث مسدود شدن راه تنفسی گردد ، تنها راه برطرف کردن آن عمل جراحی می باشد ؛ البته برای درمان آن ها ، راه های دیگری ؛ همچون مصرف داروهای گیاهی و شیمیایی ، درمان با لیزر و غیره وجود دارد ؛ اما بهترین و موثر ترین روش عمل پولیپ بینی می باشد.

در بعضی مواقع با استفاده از داروهای خاص ؛ مانند اسپری  و غیره می توان این مشکل را درمان کرد ، اما در بعضی مواقع دیگر به جراحی نیاز است.

انواع روش های جراحی پولیپ بینی

این عمل  با توجه به اندازه پولیپ و تشخیص پزشک به دو روش انجام می شود.

روش جراحی پولیپکتومی

این روش با توجه به وضعیت بیمار ممکن است تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی بر روی بیمار انجام شود. این روش متداول ترین روش جراحی پولیپ بینی است و پزشک به کمک دستگاه مکش کوچک و ورود آن به بینی بیمار، پولیپ های بینی را خارج می سازد.

روش آندوسکوپی سینوسی

این روش جراحی در صورتی استفاده می شود که سایز پولیپ های درون بینی بیمار بزرگ باشد. در این روش جراح بینی برای پیدا کردن پولیپ ها و از بین بردن آن ها از لوله نازک دوربین دار استفاده می کند که توسط ابزار کوچکی این لوله را وارد بینی بیمار می کند. برای جلوگیری از بازگشت پولیپ های بینی و کاهش التهاب داخل مسیر های بینی پس از اتمام جراحی، بینی به وسیله اسپری بینی یا آب نمک شستشو داده می شود.

مدت زمان عمل جراحی پولیپ  بینی

مدت زمان جراحی پولیپ  ها از نیم ساعت تا چند ساعت می تواند متغیر باشد. بسته به روش جراحی، تعداد و اندازه پولیپ های بینی زمان جراحی در بیماران مختلف متفاوت است. ممکن است عمل کردن پولیپ ها به همراه جراحی زیبایی بینی انجام شود یا نیاز به جراحی های دیگری وجود داشته باشد؛ این عوامل مدت زمان جراحی را افزایش می دهند.

علائم پولیپ بینی

• آبریزش بینی
  • آبریزش از پشت بینی
  • گرفتگی بینی به صورت مداوم
  • کاهش یا عدم حس بویایی
  • احساس درد در سر و صورت
  • بروز درد در دندان های بالا
  • احساس فشار بر روی پیشانی و صورت
  • بروز احساس خارش در اطراف چشم ها
  • خرناس هنگام خواب

نحوه تشخیص پولیپ بینی

پس از مراجعه به پزشک متخصص یا جراح گوش و حلق و بینی ، توسط یک چراغ قوه پزشکی ، بینی بیمار مورد بررسی قرار می گیرد ؛ در صورتی که پولیپ در اعماق سینوس ها پنهان شده باشند ، جراح بینی توسط آندوسکوپی ، بینی فرد را معاینه می کند ؛ در بعضی شرایط برای تشخیص سایز و محل دقیق پولیپ از ام آر آی و سی تی اسکن استفاده می شود.

انتخاب جراح بینی

1. برای برداشتن پولیپ بینی  ، بهتر است به بهترین جراح بینی مراجعه کنید.
  2. برای انتخاب یک جراح بینی خوب ، می توانید از دوستان و آشنایان خود پرس و جو کنید یا در گوگل جستجو نمایید.
  3. پس از تهیه لیستی از بهترین متخصصین گوش و حلق و بینی ، درباره آن ها تحقیق نمایید و پس از آن به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.
  4. در جلسه مشاوره مشکلات خود را به جراح بینی بگویید تا او بتواند با توجه به ناراحتی های شما و پس از معاینه بهترین روش درمانی را برای تان انتخاب کند.
  5. حتما برای اطمینان از انتخاب جراح بینی مورد نظر با بیمارانی که در مطب حضور دارند ، صحبت کرده و میزان رضایت آن ها را بسنجید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟

اگر علائمی که در بالا ذکر کردیم به مدت 10 روز ادامه داشت ، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید ؛ نشانه های سینوزیت مزمن وپولیپ شبیه بسیاری از بیماری های دیگر ؛ مانند سرماخوردگی ، ساده می باشد.

اگر با شرایط ذیل ، رو به رو شدید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

• مشکل حاد در تنفس
  • بدتر شدن علائم بیماری به صورت ناگهانی
  • التهاب شدید اطراف چشم ها
  • افزایش سردرد به همراه تب

مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی

• داروهایی را که جراح بینی برای تان تجویز نموده است را راس ساعت استفاده کنید.
  • جلسات معاینه را به طور مرتب بروید.
  • بیمار بهتر است ، به مدت دو هفته بعد از عمل پولیپ از مصرف داروهای رقیق کننده خون ؛ همچون وارفارین و آسپرین و غیره خودداری کند.
  • در صورت احساس درد ، تنها مجاز به مصرف مسکن هایی که پزشک برایتان تجویز کرده است ، خواهید بود ؛ زیرا ممکن است مصرف سایر داروها ، موجب بروز خونریزی شوند.

نکات بعد از عمل پولیپ بینی

• از رفتن به حمام با آب گرم ، خودداری نمایید ؛ به شما عزیزان توصیه می شود ، زمان مناسب جهت استحمام را از پزشک معالج خود جویا شوید.
  • طبق توصیه پزشک ، بهتر است در دوران نقاهت ، از انجام برخی از فعالیت ها ؛ از جمله رانندگی ، ورزش ، خم شدن به مدت طولانی ، نگاه کردن به پایین و از این قبیل موارد خودداری نمایید.
  • تا مدتی بعد از عمل پولیپ ، از خوابیدن بر روی شکم و پهلو خودداری کرده و به طور طاق باز بخوابید.
  • پزشک به کسانی که تحت عمل جراحی پولیپ قرار گرفته اند ، توصیه می کند تا مدتی بعد از این جراحی ، در حین استراحت و خواب دو بالش در زیر سر خود قرار دهند تا سر بالاتر از بدن قرار گیرد.
  • به مدت دو هفته بعد از جراحی ، از مصرف الکل و استعمال دخانیات پرهیز نماید ؛ حتی توصیه می شود ، در معرض دود سیگار و قلیان نیز قرار نگیرید.
  • در دوران نقاهت ، از فین کردن خودداری نمایید.
  • به بیماران توصیه می شود در دوران نقاهت ، لباس آزاد یا دکمه دار به تن کنند تا بدین ترتیب ، از وارد شدن فشار به بینی خودداری نمایند.

با رعایت نکاتی که در فوق به آن ها اشاره شد ، دوران نقاهت این جراحی را به راحتی پشت سر خواهید گذاشت.

عمل پولیپ بینی درد دارد ؟

از آن جا که امروزه درمان و برداشتناین عارضه با استفاده از جراحی آندوسکوپیک بینی انجام می شود ، میزان درد و ناراحتی بسیار کمی برای بیمار دارد.

پولیپ بینی

عوارض بعد از عمل پولیپ بینی چیست ؟

برخی از افراد زمانی که با کلمه عمل مواجه می شوند ، این سوال در ذهن شان ایجاد می شود که عوارض آن چیست ؟ باید بگوییم که در واقع عمل نکردن این مشکل عوارض دارد. عمل آن و درمان این عارضه با جراحی تنها باعث کمی تورم و کبودی ، خونریزی کم می شود که امری طبیعی بوده و جای نگرانی وجود ندارد.

قیمت عمل پولیپ بینی

با توجه به تاثیر گذاری فاکتور های بسیار بر روی هزینه این پروسه بهتر است برای آگاهی از این هزینه به مطب جراح گوش و حلق و بینی مراجعه و تحت معاینه وی قرار بگیرید.

جستجو کنید

آخرین مقالات