جراحی انحراف بینی

جراحی انحراف بینی : چندین ساختار در بینی وجود دارد ؛ اول از همه استخوان است که در قسمت بالا ی بینی قرار می گیرد ، دو غضروف زوج در بالا و پایین بینی قرار می گیرد که به زبان ساده به آن ها غضروف های بالا و پایین گفته می شود ، همچنین یک غضروف بزرگ در خط وسط قرار دارد که اصطلاحا به نام سپتوم یا تیغه میانی بینی نامیده می‌ شود.

در حقیقت می توان گفت که بیماری دچار انحراف بینی است که تیغه وسط بینی یا سپتوم بینی او به یک سمت منحرف شده باشد و این انحراف در حدی باشد که برای بیمار دچار علائم بالینی و مشکلات تنفسی کرده باشد.

در واقع به کجی و انحراف غضروف میانی بینی که باعث بروز مشکلات تنفسی و ظاهری در بینی شده باشد ، انحراف بینی گفته می شود.

جراحی انحراف بینی توسط دکتر امید ابراهیمی بهترین جراح بینی

دلایل انحراف بینی

این کجی و انحراف بینی می تواند مادر زادی باشد ؛ به این شکل که جنینی که در رحم مادر قرار دارد به علت تنگی رحم و در اثر فشارهایی که به جنین وارد می شود به صورت مادر زادی این غضروف کج شود وهمچنین فشار‌هایی که هنگام زایمان به جنین وارد می شود دچار ایجاد کجی و انحراف بینی شود.

گاهی انحراف و کج شدن تیغه میانی بینی بعد از زایمان و در فرآیند رشد بینی که چندین سال زمان می‌ برد تا بینی رشد کند و شکل کامل خود را بدست آورد ، این زمان حدود سن 16 الی 17 سالگی می‌ باشد.

در طول فرآیند رشد ؛ گاهی بینی کج رشد می کند. همچنین ضربات وارد شده به بینی ، ضربه های وارد شده در دوران کودکی ، ضربه های بسیار مهمی هستند و باید شکستگی های دوران کودکی را خیلی جدی گرفت چرا که باعث کجی و انحراف تیغه وسط بینی می شود.

تشخیص انحراف بینی

تشخیص انحراف بینی در درجه اول با معاینه بالینی صورت می گیرد و بعد از اقدامات پاراکلینیکی مثل سی تی اسکن و یا آندوسکوپی بینی و سینوس وارد مرحله درمان انحراف بینی می‌شود.

درمان انحراف بینی صرفا عمل جراحی است و درمان دارویی وجود ندارد، اما این که بیمار حتما باید تحت عمل جراحی بینی قرار بگیرد یا نه؛ به علائم بالینی بیمار بستگی دارد و این که این علائم تا چه اندازه برای بیمار مشکل ایجاد کرده باشد.

به همین دلیل وجود یک انحراف در عکس رادیولوژی یا سی تی اسکن ، دلیل بر انجام عمل جراحی انحراف بینی نیست و باید به بیماران متذکر شد که صرف عمل جراحی ممکن است باعث بر طرف کردن علائمی مثل خُر-خُرهای شبانه نشود به این دلیل که این مشکل علل دیگری هم می‌ تواند داشته باشد و انحراف بینی فقط یکی از دلایلی هست که باعث تشدید این مشکل می‌ شود.

به همین دلیل قبل از عمل جراحی انحراف بینی ، باید حتما معاینه و بررسی دقیق انجام شود تا اطمینان حاصل شود که علائم بالینی بیمار بعد از عمل جراحی بهبود پیدا خواهد کرد.

درمان انحراف بینی

به طور کلی انحرافات تیغه وسط بینی یا سپتوم خیلی شایع هستند ، همانطور که توضیح داده شد چون جنبه مادر زادی به دلیل فشار های دوره جنینی وجود دارد ، خیلی شایع هستند.

ولی برای همه افراد مشکلی ایجاد نمی کند ، بیشتر از هفتاد درصد مردم به صورت ناشناخته دچار انحراف تیغه وسط بینی هستند ولی همه ی آنها احتیاج به درمان و عمل جراحی ندارند ، بلکه انحرافات تیغه وسط بینی‌هایی احتیاج به درمان و جراحی دارند که از شرایط زیر برخوردار باشند :

• منجر به آسیب هایی در بیمار شوند.
  • باعث اشکالاتی مثل آسیب تنفسی در بیمار گردند.
  • اشکالات زیبایی مانند کجی بینی در بیمار به وجود آورند.
  • منجر به بدشکلی بینی شوند.
  • سبب بروز عدم تقارن در بینی شوند.
  • موجب سینوزیت یا گرفتگی بینی به صورت یک طرفه یا حتی دو طرفه شوند.

جراحی انحراف بینی

در خیلی از مواقع در ظاهر بینی افراد هیچ انحرافی دیده نمی‌شود ولی در داخل ، تیغه غضروفی وسط بینی کج و انحراف وجود دارد و منجر به فشار روی سینوس های بیمار می‌شود و این فشار ها باعث بروز مشکل در بیمار می‌شود و علیرغم هیچ گونه مشکل ظاهری ، بیمار نیاز به درمان و عمل جراحی انحراف بینی دارد.

عمل جراحی انحراف بینی زمانی انجام می‌شود که بیمار حتما دارای علائم کلینیکی باشد به این دلیل که صرفا وجود انحراف تیغه وسط بینی به یک سمت ، دلیل بر این نیست که بیمار احتیاج به درمان خاصی داشته باشد.

به همین دلیل پزشکان در بیمارانی دست به اقدام عمل جراحی انحراف بینی می زنند که دچار علائم کلینیکی شده باشند. این علائم کلینیکی همان‌طور که عرض شد می توانند ، خروپف‌ های شبانه باشد که برای بیماران خیلی آزار دهنده هستند ، یا ممکن است سینوزیت های مکرر باشند یا سردردهای شدید و مداوم.

جراح بینی

اگر به دنبال جراح بینی برای انجام جراحي انحراف بيني می باشید ما به شما دکتر امید ابراهیمی را معرفی می کنیم. دکتر ابراهیمی یکی از بهترین جراحان گوش و حلق و بینی می باشند که در این زمینه ها تجربه بسیار موفقی داشته اند.

شما می توانید یکی از کاندیدایی باشید که نتایج فوق العاده ای را با دکتر ابراهیمی تجربه کرده اند. جهت مراجعه با شماره هایی که در سایت وجود دارند تماس بگیرید.

نمونه جراحی انحراف بینی گوشتی توسط دکتر امید ابراهیمی بهترین جراح انحراف بینی

عمل انحراف بینی با لیزر

با توجه به این که لیزر در جراحی های زیبایی کاربرد بسیاری دارد، اما در عمل های بینی هیچ گونه جایگاهی ندارد، به عنوان مثال در عمل انحراف بینی با لیزر هیچ نوع تغییری نمی توان در بافت یا فرم بینی به وجود آورد.

در حقیقت هدف اصلی عمل زیبایی بینی تغییر سایز و فرم استخوان و غضروف بینی ها می باشد که لیزر نمی تواند این کار را انجام دهد.

بهبودی بعد از جراحی انحراف بینی

این دسته از جراحی های بینی که جنبه درمانی دارند تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرند و بیمار مطابق تمامی انواع جراحی بینی ( زیبایی یا درمانی ) در همان روز عمل ترخیص می شود.

گرچه امکان دارد در پاره ای از شرایط خاص ، پس از عمل به مدت یک روز بیمار در محل جراحی بستری گردد.

پس از جراحی انحراف بینی ممکن است بیمار با درد مواجه باشد البته این دردها خفیف هستند و با مصرف داروهایی که پزشک تجویز می کند می شود آن را کنترل کرده و تسکین بخشید.

پزشک متخصص ، کلیه مواردی که بیمار باید پس از جراحی رعایت کند را برای وی بیان می نماید.

مراقبت هایی از قبیل نحوه استحمام ، نحوه صحیح خوابیدن و غیره نیز توسط پزشک برای بیمار شرح داده می شود تا بیمار بتواند با رعایت آن ها دوران بهبودی را به خوبی پشت سر بگذارد.

لازم به ذکر است که تمامی این موارد قبل از انجام جراحی توسط پزشک برای بیمار توضیح داده می شوند تا در صورتی که بیمار با سوالی مواجه شد پاسخ آن را از پزشک خود جویا شود.

جراحی بینی گوشتی

مراقبت های لازم پس از جراحی انحراف بینی

جهت دستیابی به بهترین نتایج از جراحی انحراف بینی توصیه می شود که دستورالعمل ها و مراقبت های لازم پس از عمل را به خوبی و با نهایت دقت انجام دهید.

این مراقبت ها عبارتند از :

• چنانچه خواستید عطسه کنید حواستان باشد که باید این کار با دهان صورت گیرد تا به بینی شما فشار وارد نشود.
  • به منظور شستشوی بینی خود سعی کنید به مدت ۲۴ ساعت ، از مایع سالین ویژه شستشو استفاده کنید.
  • تا چند مدت از فین کردن با فشار خودداری نمایید و برای تمیز کردن بینی به کمک یک دستمال نرم و به آرامی این کار را انجام دهید.
  • تا یک هفته پس از عمل ، هنگام خواب به کمک 2 بالش سر تان را بالاتر از حد طبیعی قرار دهید.
  • طی 72 ساعت اولیه پس از جراحی ، از کمپرس سرد جهت کاستن تورم ناشی از عمل استفاده کنید.
  • در صورتی که احساس درد داشتید می توانید داروهای مسکن مصرف کنید البته باید خاطر نشان نمود که داروهایی که مصرف می کنید می بایست مورد تایید جراح معالج شما باشند.
  • به هیچ عنوان الکل مصرف نکنید.
  • چنانچه احساس نگرانی یا اضطراب کردید ، در صورت صلاحدید پزشک تان از داروهای مناسب جهت مقابله با این حالات طی 24 الی 48 ساعت اولیه پس از عمل استفاده کنید.
  • پس از عمل ، رژیم غذایی تان را با نوشیدن مایعات آغاز کنید.

سایر مراقبت ها پس از جراحی انحراف بینی

• از دستکاری کردن و مالیدن بینی خود اجتناب نمایید.
  • انجام فعالیت های سنگین و به طور کلی فعالیت هایی که سبب تشدید ضربان قلب می شوند  و همچنین بلند کردن اجسام سنگین حداقل تا یکماه ممنوع می باشد.
  • حداقل تا یکماه از وارد شدن ضربه به بینی خود ممانعت کنید.
  • داروهایی که پزشک تان تجویز کرده را طبق دستور و با دقت مصرف کنید.
  • در صورتی که با علائمی چون حالت تهوع ، استفراغ ، اختلال در تنفس و غیره مواجه شدید سریعا با پزشک معالج تان تماس بگیرید.
  • به منظور پیشگیری از تشکیل کراست ، بینی تان را با سرم شستشوی سالین که پزشک معالج شما تجویز کرده شستشو دهید.

قیمت جراحی انحراف بینی

هزینه جراحی انحراف بینی یکی از فاکتور هایی می باشد که کاندیدا برای انجام جراحی بینی به آن توجه می کنند. این هزینه با انجام معاینات لازم مشخص می شود، پس در صورت آگاهی از این هزینه می توانید با مطب دکتر امید ابراهیمی تماس بگیرید.

بیست + یک =